590 Kingston Road
London, SW20 8DN

Integracja w ramach struktur europejskich dały polskim przedsiębiorcom możliwość przenoszenia bądź od razu zakładania działalności gospodarczej za granicą. Tak jest do dziś. Wielu rodzimych biznesmenów decyduje się na rozpoczęcie pracy pod sztandarem innej jurysdykcji. Dlaczego? Jakie korzyści niesie za sobą firma za granicą?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest łatwa, ponieważ różne kraje mocą ich przepisów prawnych oferują różnego typu korzyści. Dlatego przed podjęciem decyzji o przeniesieniu firmy za granicę, każdy przedsiębiorca musi dokładnie przemyśleć, o jakie konkretnie benefity chodzi, oraz gdzie dokładnie może je uzyskać. Niemniej, poniżej spróbujmy przedstawić siedem najważniejszych korzyści, mogących skłaniać do poszukiwania nowej ojczyzny dla swojej działalności gospodarczej.

Korzyści podatkowe.

Jest to jedna z najważniejszych, o ile nie najważniejsza przyczyna, dla których wiele firm przenoszonych jest pod skrzydła innych jurysdykcji. Jeżeli w rodzimym kraju, wysokie podatki utrudniają, a wręcz paraliżują działalność gospodarczym, naturalnym jest poszukiwanie miejsca, gdzie zobowiązania podatkowe będą mniejsze. Realizując takie postanowienie, przedsiębiorca ma do wyboru dwie najważniejsze drogi: raj podatkowy, gdzie zobowiązania podatkowe (w pewnych sytuacjach) ograniczane są do zera, bądź też kraj nie będący rajem, ale którego stawki obowiązkowych danin są niższe (a więc zarobki wyższe) niż we własnym państwie.

Przejrzyste prawo.

Zakładając spółkę, przedsiębiorca chce przede wszystkim pracować i zarabiać, a nie spędzać czas na analizie coraz to nowych i coraz to bardziej skomplikowanych przepisów, których przekroczenie może mieć dla niego opłakane konsekwencje (ewentualnie wydawać majątek na kancelarie prawne). Z tego właśnie powodu, część właścicieli firm poszukuje krajów, w których przepisy są na tyle jasne i przejrzyste, że zapoznanie się z nimi nie jest trudne ani czasochłonne, a zdecydowana większość sił pracowników przeznaczona jest na pracę zarobkową, co przekłada się na większy zysk.

Współpraca na linii biznesmen – urzędnik.

Dla wielu polskich przedsiębiorców, wyrażenie współpraca biznesmena z urzędnikiem jest oksymoronem. Urzędy kojarzą się głównie ze stratą czasu, wyrażanego chociażby długotrwałymi procedurami związanymi z założeniem firmy, oraz zagrożeniem niespodziewaną kontrolą, prowadzoną do momentu znalezienia jakichkolwiek niedokładności, za co wymierzana jest kara. Uciekając przed takimi nieprzyjemnościami, przedsiębiorcy często wybierają na swoją nową siedzibę Wielka Brytanię, gdzie współpraca firmy z urzędami jest naprawdę partnerska, procedury założycielskie szybkie i proste, kontrole rzadkie i nie absorbujące uwagi pracowników, a w razie pojawienia się jakichś nieścisłości, właściciel firmy proszony jest o ich wyjaśnienie i naprawienie, zamiast od razu być poddanym finansowej karze.

Specyficzne struktury biznesowe.

Może zdarzyć się, że przedsiębiorca decyduje się na działanie w specyficznej branży, w której pełne rozwinięcie skrzydeł (a co za tym idzie większe zarobki) jest możliwe tylko w ramach odpowiedniej struktury biznesowej, której rodzime prawo nie przewiduje. Wtedy opłacalne jest poszukanie państwa, które umożliwi założenie takiego a nie innego rodzaju firmy, jaki będzie najwłaściwszy dla biznesowych planów właściciela. Państwami oferującymi nietypowe, specjalistyczne rozwiązania biznesowe są np. Malta bądź Panama. Jak widać firma za granicą może być zarejestrowana w dowolnym kraju.

Niskie koszta prowadzenia firmy

Z działalnością firmy wiąże się oczywiście konieczność ponoszenia różnego rodzaju opłat: z ramach procedur założycielskich, kapitału zakładowego, opłat administracyjnych. Wiadomo, że im są one niższe, tym lepiej dla firmy. Dlatego też wielu przedsiębiorców poszukuje takich lokalizacji, w których tego typu koszta będą jak najbardziej zredukowane. Przykładowo: kapitał założycielski dla brytyjskiej spółki Limited wynosi zaledwie 1 GBP, a w wielu oazach podatkowych roczne opłaty administracyjne uiszczane za możliwość działania tam firmy wynoszą zaledwie kilkaset Euro, częstokroć przy braku obowiązku odprowadzania podatku dochodowego.

Wygoda

Firma za granicą, to wygoda. Omawiając tę korzyść, należy skoncentrować się na brytyjskiej spółce Ltd, dla której prowadzenia nie jest wymagana obecność na terenie Wielkiej Brytanii, pod warunkiem, że praca w ramach spółki, nie wymaga fizycznej obecności w miejscu świadczenia usług (np. handel internetowy). Można więc brytyjską spółkę Ltd prowadzić przy użyciu komputera z dowolnego miejsca na ziemi, co po pierwsze jest wygodne a po drugie, ze względu na atrakcyjne podatki – opłacalne.

Prestiż

W świecie biznesu nie ma równości. Pewne kraje cieszą się większym poważaniem i prestiżem niż inne, co przekłada się na rozpoznawalność i zaufanie w stosunku do firm zarejestrowanych na ich terytoriach. I tak na przykład firmy brytyjskie, amerykańskie czy singapurskie, będą bardziej szanowane niż albańskie, uzbeckie czy marokańskie (z całym szacunkiem dla tych krajów), co przełoży się na większą liczbę kontrahentów, większe możliwości biznesowe, i oczywiście większy zysk.

Podsumowując; wszystkie powyższe przyczyny, dla których warto przenieść firmę za granicę, ostatecznie przełożą się na większe zarobki – czy to bezpośrednio, poprzez np. niższe podatki, czy też pośrednio, dzięki ograniczeniu związanych z funkcjonowaniem firmy formalności, co pozwoli na poświęcenie większej ilości czasu na pracę. Tyle że nie ma jurysdykcji, która oferowałaby wszystkie wspomniane korzyści jednocześnie; dlatego decydując się na przeniesienie firmy za granicę, trzeba podjąć decyzję, dzięki którym z nich będziemy zarabiać więcej.

Każdemu zainteresowanemu przeniesieniem firmy do Anglii polecamy artykuły z naszego bloga:

5 niezmiennych korzyści z przeniesienia firmy do Anglii.

Brytyjska spółka limited, 12 najważniejszych faktów.

Księgowość spółki limited. 

Jak założyć firmę w Anglii. 

P.S.

Jeśli zastanawiasz się, czy możesz przenieść firmę do Anglii, nie wahaj się zadać pytania naszym specjalistom. Gwarantujemy najwyższą na polskim rynku jakość świadczonych usług popartą brytyjskim wykształceniem naszych księgowych. Jesteśmy dostępni pod:

info@firmawanglii.pl     +48 22 2701 282 

Dodaj komentarz